Etichete

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Cu evaluările astea de la clasele a II-a și a IV-a, nu am avut cum merge săptămâna trecută la întâlnirea cu Spiridușii. M-am pregătit temeinic și mi-a părut rău că așa a fost să fie dar iată că, ieri, ne-am scos pârleala. A fost o întâlnire cum oricine își dorește să aibă! Clipele petrecute alături de ei mi s-au așezat pe suflet și sunt convinsă că așa se va întâmpla și în cazul micilor școlari.
Și iată-mă la întâlnirea cu ei, gătită și pregătită până peste cap. Știam că o să le captez atenția pentru că subiectul abordat era despre insecte, mai precis despre albină.
Materialele pe care le-am pregătit au fost variate și au acoperit o paletă largă. Evident că au fost confecționate pentru etapele discuțiilor noastre și folosite în exclusivitate de ei. De fiecare dintre ei.

Ca de fiecare dată am pornit de la o poveste. Autobuzul magic ne-a ajutat foarte mult și a constituit un cârlig minunat. Înainte a trecut pe la Luca, cu care am lucrat și un material în limba engleză.

„Autobuzul magic” (The Magic School Bus) este o renumită serie de cărți despre știință creată pentru copii de autoarea americană Joanna Cole și ilustrată de artistul Bruce Degen, serie despre care New York Times a scris că este „cea mai originală și amuzantă abordare a științei pentru copii”. În fiecare carte, elevii din clasa domnișoarei Frizzle, o învățătoare pasionată de știință și cu foarte mult entuziasm, au parte de câte o aventură fantastică datorită unui autobuz școlar foarte neobișnuit: se poate mări sau micșora, poate călători în Spațiu, în adâncul oceanului sau chiar în corpul uman și se poate transforma în moduri neașteptate.

În „Autobuzul magic. În stupul de albine”, domnișoara Frizzle îi invită pe copii într-o călătorie în lumea albinelor. Ea transformă autobuzul magic într-un autobuz-albină, iar pe elevii săi în albine lucrătoare. Împreună se alătură unui roi și lucrează cot la cot cu albinele: merg la cules de polen, observă dansul albinelor, prin care acestea transmit unde au găsit hrană, participă la producerea mierii și a fagurilor și hrănesc larvele. Nu lipsește nici întâlnirea cu ursul care poftește la miere și amenință stupul.

Din această carte, micii cititori pot învăța despre viața albinelor melifere, despre procesele prin care acestea produc mierea și ceara, despre corpul albinei, structura stupului sau părțile componente ale unei flori. În plus, povestea este completată pe fiecare pagină de tot felul de detalii interesante, precum faptul că albinele au 1000 de ochi minusculi în fiecare dintre ochii mari compuși sau că ele comunică prin intermediul mirosului. Povestea este captivantă și plină de umor, iar toate informațiile științifice sunt reale, corecte și foarte bine structurate.(sursa: bookhub.ro)

Am alternat textul din poveste cu alte materiale venite să le completeze dar și să faciliteze interacțiunea copiilor. Se știe că dacă ei apucă să manevreze materialele, impactul este complet diferit.

Dar primul pas a fost acela al intâlnirii cu noțiunile de insectă, ce anume înseamnă ele și care sunt principalele caracteristici. De ajutor a fost Prima mea enciclopedie cu Winnie Ursulețul – Insecte                                                     

Pe lângă ea, pentru a exemplifica câteva gâze, am folosit fișele de la IMP, cele cu insectele care trăiesc și în România.

Am vorbit despre fluturi și buburuze, despre călugărițe și greieri, despre țânțari și muște dar mai ales despre albine.

Am trecut apoi la părțile componente ale unei albine. Aici, am confecționat un presenter pe care copiii să-l poată asambla și completa. E făcut din fetru iar etichetele cartolină sunt laminate. Modalitatea prin care se atașează este cu scai.                                  

Fiecare copilaș a reconstituit albinuța și a etichetat-o corespunzător. Totodată, au avut în fișele lor una care trebuia completată tocmai cu aceste informații. Doamna a desenat pe tablă o albină gigantică iar eu am completat, odată cu școlarii, tot ce era necesar.

Toate aceste secvențe au fost intercalate în povestea domnișoarei Frizzle și a elevilor ei.

Un alt moment extrem de interesant a fost acela în care am vorbit despre ciclul de viață al albinei. Pentru asta am confecționat copiilor niște fișe pe care ei au lucrat. Au trebuit să decupeze și să pună elementele la locul lor. Deasemenea, cine a dorit a și colorat. 🙂 Fișa am prelucrat-o pentru ca cei mici să înțeleagă ce scrie, inițial ea fiind concepută în limba engleză.

Această secvență, al ciclului de viață al albinei, a fost foarte interesant pentru copii. Multe întrebări au căutat răspuns și le-au și găsit.

Și acest capitol fiind terminat, am trecut mai departe. La această secțiune am pregătit câteva activități atât la limba română cât și la matematică. La limba română copiii au avut de despărțit în silabe. Iată cum a fost dar iată și fișa!                                   

La matematică au avut de făcut niște adunări iar rezultatele lor trebuiau puse în coloanele potrivite, cele cu numere pare ori impare.

Fiecare copil a putut rezolva și spune cu voce tare una dintre aceste socoteli. Sunt interesante aceste secvențe fiindcă participă toți, și fiecare are de rostit câte ceva. Una dintre fișe a rămas să o rezolve ei singurei.                            First-Grade-Math-Worksheets-for-Spring-Missing-Number-Equations

Nu putea să lipsească tocmai mierea de la această întâlnire, drept pentru care am adus copiilor un borcănel cu miere de albine de salcâm și fiecare a putut gusta nu o dată ci de două ori din această delicatese. Am făcut și o paralelă între dulcele natural și cel artificial și parcă, din nefericire, tot cel ambalat în staniol a avut sorți de izbândă mai mare.

Momentul culminat a fost acela al jocului cu grupuri de litere! Vă închipuiți ce atmosferă și ce frumos a fost? Nu? Vă arăt eu! 🙂

Ce am avut de făcut? Pe „minunea” pe care o vedeți, adică acel stativ cu fagurii ce se învârt, am atașat grupurile de litere aferente și… două în plus. Adică, grupurile de litere ge, gi, ce, ci, che, chi, ghe, ghi și oa și ia. Copiii trebuiau să învârta câte un fagure și în funcție de ce le cădea, trebuiau să spună un cuvânt. Doamna a mai diversificat, adică; grupul de litere să fie la început, mijloc ori final de cuvânt. După ce îl spuneau, îl scriau pe tablă, pentru a vedea și colegii lor. Fiecare a trecut prin această provocare și nu s-ar mai fi oprit!

După ce am stabilit că e timpul să ne oprim, ne-am tras sufletul aflând curiozități despre insecte, altele decât albinele. Și am mai făcut o recapitulare a celor aflate astăzi cu ajutorul unei planșe pe care am confecționat-o tot eu. 🙂 Oare după ce o vezi și o analizezi, o uiți degrabă? Nu prea cred!

Am plecat, cu toții, cu zâmbetul pe buze dar și cu sufletele unse cu miere. Și mai fericiți! Bzzz! 🙂

Anunțuri