Etichete

, , , , , , , , , , , , , , , ,

Am avut fericita ocazie de a mă implica și eu, prin bunăvoința unei doamne învățătoare minunate – Doamna Nadia Baltag, într-un proiect ce se dorește a feri și pregăti copiii de atracțiile nocive de mai târziu, droguri și alte dependențe. Așa, o mână de oameni inimoși, de peste Prut, au dorit să aducă poveștile lor terapeutice și în atenția micuților de pe plaiurile noastre. O inițiativă demnă de toată lauda dar mai ales de susținut.
Iată ce am aflat de la doamna Nadia:

Din cadrul Alianței internaționale antidrog  fac parte persoane interesate să scrie povești terapeutice pentru copii în scopul prevenției. Autorii sunt din Republica Moldova. Ei scriu cărțile sub formă de basme – povești, să-i informeze pe copii într-un mod atractiv și accesibil pentru ei, pentru a preveni anumite comportamente. Activitatea este de amploare și susținută în Republica Moldova și Ucraina și fiind o Alianță internațională au dorit să o extindă. Unde mai aproape decât puțin peste granița lor? Reprezentantul pe România a dorit ca gheața să fie spartă aici, în nordul Moldovei, mai exact la Râșca după care să urmeze Vatra Dornei.
Fiind o organizație non-profit ei caută sponsori pentru a plăti tipărirea cărților ce vor fi, mai apoi, dăruite copiilor. Cărțile „Ghetuța și Papucel” și „În căutarea fericirii pierdute” nu sunt total necunoscute publicului din România dar „Ursulețul Marmi” e la prima întâlnire cu micul cititor român. Așadar, o premieră.

Deci, autorii moldoveni aduc în atenția celor mici trei cărți:

În căutarea fericirii pierdute – Poveste antidrog pentru copiii de vârstă preșcolară și din clasele primare

img610

Ghetuța și Papucel – Poveste pentru prevenirea dependenței de jocurile pe calculator la copiii de vârstă preșcolară și clasele primare

img609

Ursulețul Marmi – Poveste pentru cultivarea simțului măsurii la copiii de vârstă preșcolară și cei din clasele primare

img608

Cărțile se adresează, cu precădere, copiilor din învățământul preșcolar și primar, acolo unde educatoarea și învățătoarea citește povestea micuților pentru ca mai apoi să o analizeze pentru ca mesajul ei să ajungă la cei mici. La finalul cărților există un chestionar cu ajutorul căruia se face o recapitulare a celor citite în poveste. Fiecare întrebare are trei variante de răspuns. Tot la finalul cărților, părinții vor găsi o notă a autorilor în care se explică ce anume se dorește în urma acestui demers dar și un chestionar, de data asta pentru adulți. După ce părinții vor răspunde la întrebări vor putea să și interpreteze rezultatele. Vor avea confirmarea dacă micuțul lor este dependent de calculator, tabletă ori smartphone. Deseori, părinților le este greu să recunoască existența problemelor cu care se confruntă copiii lor. Dar aceasta nu înseamnă că problemele ca atare nu există. De aceea situația nu trebuie scăpată de sub control atunci când copilul face abuz de jocurile pe calculator pentru că pot fi dramatice consecințele!
Terapia prin poveste poate fi utilizată inclusiv și de acei care nu au o pregătire specială în domeniul psihologiei, adică de către educatori și părinți. Pentru asta este nevoie de a respecta câteva principii:
– Dozarea informației în procesul de cunoaștere. Inițial, e suficient de a citi povestea, de a privi imaginile și de a identifica eroii.
– Abia după aceasta, povestea trebuie să fie interpretată, adică înscenată de maturi și copii.
– După interpretare, ajutați-l pe copil să analizeze comportamentele personajelor și să exprime atitudinea personală vizavi de poveste.
– Conținutul poveștii trebuie să corespundă vârstei și particularităților psihofiziologice ale dezvoltării copilului.
– Maturii trebuie să se abțină de a comenta morala („ai văzut că…”), pentru că există riscul să o anulăm, să trezim prin sublinierea noastră, exact acele mecanisme de apărare și rezistență, pe care încercăm să le evităm prin poveștile terapeutice.
De avut încredere în puterea poveștilor și în puterea copiilor de ale utiliza.

O altă dependență abordată este aceea a consumului de droguri, alcool și tutun iar prevenția lor necesită o prioritate națională valabilă nu numai în țara noastră ci și în altele. Acest fapt de datorează, în primul rând, „întineririi” consumatorilor de substanțe narcotice.  Cele mai recente date reflectă faptul că 90% din primele încercări de a consuma droguri au loc până la vârsta de 16 ani.

De aceea, abordarea modernă a acestei probleme acordă prioritate, în special, activităților de prevenire, care ar trebui să înceapă până la „criza adolescentină”, beneficiari direcți fiind copiii cu vârste cuprinse între 5 și 9 ani. Anume la această vârstă este important de a direcționa copilul în formarea unor comportamente corecte. Este inutil de explicat unui adolescent de 14 – 16 ani despre consecințele consumului de droguri, dacă acestuia îi lipsesc cu desăvârșire anumite modele comportamentale și valori morale.

Povestea pentru acest tip de dependență o veți descoperi „În căutarea fericirii pierdute”. Aici, ca și în alte povești terapeutice veți descoperi metafora și simbolul care penetrează filtrele rezistenței noastre conștiente , adăpostindu-se în siguranța subconștientului, de unde își va produce efectele.

Am confecționat elemente din povești, cele care mi-au fost solicitate pentru că doamna învățătoare a dorit să pună în scenă aceste povești., evident ajutată de copii. Și a trebuit să le duc acolo pentru că luni, 14 noiembrie 2016, la ora 11:00, la sediul grădiniței din comună, are loc lansarea acestui proiect, în prezența autorilor dar și a unor invitați de seamă, printre ei numărându-se prof. univ. dr. Pavel Abraham.

machete-noiembriemachete-noiembrie1

machete-noiembrie2machete-noiembrie3

Dacă sunteți interesați de aceste manifestări, puteți lua legătura cu doamna Nadia Baltag, tel 0767356526, iar ea vă va oferi toate detaliile necesare. Nu ocoliți aceste probleme spinoase și implicați-vă cât mai mult cu putință pentru că, la final, câștigul va fi de ambele părți. Pentru copiii noștri – o viață frumoasă iar pentru noi, părinții – bătrâneți mai liniștite.

Anunțuri