Etichete

, ,

Cred că nu o dată am spus că procesul de căutare, în ceea ce mă privește, este continuu. De la cele trebuincioase în viața de zi cu zi la cărți și jocuri, caut tot felul de modalități prin care să-mi atrag copiii în procesul de învățate. Nu știu un mod în care lucrurile să se desfăsoare ca la școală, pentru că nu sunt profesoară dar am găsit un mod mai facil: prin îmbinarea jocului cu învățatul.

Așa, am reușit de-a lungul timpului tot felul de abordări, iar unele dintre ele s-au dovedit a fi foarte inspirate, adică foarte iubite, gustate și cu reverberații asupra copilului. E drept că pentru asta ai nevoie de mult timp, de resurse financiare și de disponibilitatea de-a transpune propriile gânduri în produse palpabile. Îmi place foarte mult pentru că așa învăț și eu multe lucruri, fiindcă în procesul de căutare, informația pe care o găsești, trebuie îmbrăcată într-o formă accesibilă unui copil de câțiva ani. Este un exercițiu minunat care te ajută să ai mintea trează și care-ți conferă o mare satisfacție. Așa simt eu.

Spuneam că pregătitul ăsta de materiale, acasă, pe lângă timpul pe care-l necesită mai cere și multă investiție. Știu, poate sunt care gândesc că având la îndemână un laptop, situația este rezolvată. Dar eu spun că nu este așa. Ai nevoie de atât de multe materiale. De la cărți și aici nu mă refer la câteva cărți, ci la zeci de volume, mai sunt trebuincioase și hârtie colorată, carioci și culori de tot soiul, imprimantă, scaner, laminator, tot felul de aparate cu ajutorul cărora să prelucrezi hârtia și lista este atât de lungă. Asta dacă dorești, cu adevărat, să vii în întâmpinarea dorinței copilului și să-l faci curios, fără a-i impune, în a desluși tainele cunoașterii. De fiecare dată când aud de mămici care s-au hotărât să facă homeschooling, la toate cele descrise mai sus m-am referit și gândit. Deoarece această abordare a școlii trebuie făcută zilnic, dar zilnic, nu așa cum lucrez eu cu copilul, uneori nu în fiecare zi.

Bun, iată cum căutările mele din zilele acestea m-au trimis către niște fișe pe care le aveam achiziționate de mai multă vreme, mai exact de peste 10 ani (2003) și uitându-mă prin ele, m-am gândit că pot fi de ajutor micilor școlari din clasele primare. Dacă nu aveați cunoștință de ele până acum, poate e bine să aruncați o privire.

Mapa se numește Scriitori români Fișe de portofoliu clasele II-IV și este alcătuită de Cleopatra Mihăilescu și Tudora Pițilă.

Este o mapă de prezentare, ce cuprinde 36 de fișe. Această lucrare are ca scop inițierea elevilor în studiul textelor literare aparținând autorilor studiați în ciclul primar. Materialul face trimiteri către datele biografice și bibliografia celor mai reprezentativi scriitori români, marcând atât creațiile reprezentative cât și modalitățile de realizare artistică folosite și mesajele educative.Fișele de portofoliu stimulează gustul elevilor pentru lectură și analiză, incită la exprimarea unor idei, formarea unor opinii personale. Creativitatea este stimilată prin cerințeșe de realizare a unor compuneri, a unor texte proprii, pornind de la o temă dată, de la un proverb.

img099

Veți observa că sunt scriitori a căror dată de naștere este în secolul XIX, dar a căror creație și activitate (la unii dintre ei) se desfășoară în secolul XX.

Iată două exemple din această mapă:

img075img076

img085 img086

Spor să aveți și idei multe și frumoase!

Reclame