Etichete

, , , , ,

Modulul V din manualul de Limba și literatură română se ocupă de aceste noțiuni. În afara faptului că nu-s deloc de neglijat, nici ușoare nu sunt. Ori acum e momentul când se lucrează la fundația gramaticală și este necesară multă determinare dar și perseverență.

Gramatica limbii române este foarte complicată și alambicată și poate da mari bătăi de cap chiar și unora care sunt puși să învețe pe alții. Precum se poate observa, limba română este tot mai prost vorbită de nativii săi cât despre regulile gramaticale ce să mai vorbim. Cărțile apărute pe piață abundă în greșeli și poate ar trebui să se intervină și aici. Dar ce să te mai miri de cărțile de beletristică ori mai știu eu din ce alte domenii când manualele cuprind și ele niște enormități (aici nu-i părerea mea ci a celor care sunt îndreptățiți să spună acest lucru).

Așadar, școlărelul a parcurs o perioadă în care a învățat despre substantiv și cazurile lui, articol și prepoziție.

Cazurile substantivului sunt:

cazul nominativ – substantivul care are funcția sintactică de subiect sau de nume predicativ este în cazul nominativ

cazul acuzativ – substantivul care are funcția sintactică de complement sau de atribut și este precedat de prepoziții se află în cazul acuzativ

cazul dativ – substantivul care are funcția sintactică de complement și răspunde la întrebarea cui? este în cazul dativ

cazul genitiv – substantivul care are funcția sintactică de atribut și răspunde la întrebările al, a, ai, ale cui? este în cazul genitiv.

cazul vocativ – substantivul care arată o chemare sau prin care unei persoane i se atrage atenția este în cazul vocativ. Substantivul în cazul vocativ nu are funcție sintactică.

Știu, nu e niciodată prea târziu să-ți mai revizuiești ori reîmprospătezi cunoștințele gramaticale. Poate e de apreciat acest demers.

Ca o completare a analizelor noastre, Luminița, prietena mea, mi-a trimis subiectele date la Concursul Național „Gramatica – Știința vorbirii”. Subiectele de clasa a V-a le-a lucrat și Luca și nu a fost ușor. Nu a reușit să le rezolve integral dar așa a putut să vadă la ce nivel se situează și care sunt neclaritățile. Mi-a plăcut că la subiectul al paisprezecelea, rezolvarea a venit cu ajutorul limbii engleze. Știa de acolo ce înseamnă „vindicativ” și așa a dat răspunsul corect. Au fost printre subiectele date și unele despre care nu avea cunoștințe. Bunăoară, nu știa ce înseamnă diftong ascendent și descendent sau care este definiția articolului hotărât proclitic.                            20150125_013848

Atașez aceste subiecte dar și rezolvarea lor pentru că sunt interesante și poate vreți să vedeți care este complexitatea subiectelor date.

clasa-a-v-a – subiecte Concurs Național „Gramatica – Știința vorbirii” 

solutii-2017 –  subiecte Concurs Național „Gramatica – Știința vorbirii” 

Mai multe detalii despre acest concurs organizat de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Vâlcea găsiți aici.

Gramatica, regină peste-nvăţaţi şi regi,
ce ştie să-şi impună eternele ei legi.
Moliere

Reclame