Etichete

, , , , , ,

La limba și literatura română, secțiunea gramatică, clasa a V-a vine cu un bagaj foarte important dar și stufos. Se analizează și verbul mai în amănunt iar capcanele pe care ți le poate întinde sunt de tot soiul. Se știe că gramatica limbii române este grea, dacă nu chiar foarte grea iar o analiză a unui text, din acest punct de vedere, nu este la îndemâna oricui. Asta ca să nu spun că puțini sunt capabili să o facă cu adevărat corect. Am și eu multe de reparat dar asta nu înseamnă că mă dau bătută ci încerc, alături de copiii mei, să deslușesc ceea ce n-am priceput odinioară. Începuturile mele în mediul virtual au fost cu muuulte stângăcii și am văzut că dacă nu respecți scrierea dar și regulile limbii poți avea mult de furcă. Începând de la redactarea unui document te lovești de aceste aspecte și ca el să fie înțeles dar și plăcut ochiului trebuie să fii atent la toate. Sunt dăți în care poți parcurge de multe ori același text și, la final, după ce l-ai postat în mediul virtual să constați că tot mai există greșeli fie ele de exprimare ori redactare.
Am văzut și pe paginile oamenilor de litere asemenea scăpări dar asta nu înseamnă, în concepția mea, că ei nu se pricep. Pun mai degrabă pe seama oboselii, a unei relaxări de moment sau chiar a unor feste jucate de computer.
În ceea ce mă privește, știu că va trebui să învăț în continuare dar chiar și așa, atunci când mi se semnalează o eroare îmi place să se facă într-un mod civilizat, nu prin bășcălii și urlete. Și eu am semnalat asemenea erori autorilor dar am ales calea privată pentru că știu că e un moment stânjenitor, pe care nimeni nu-l agreează.
Dar să revin la verb.
Știu din practică că dacă în fața ta stă un document cu anumite informații, pe care privirea-l îmbrățișează și atunci când nu este nevoie, ceea ce este scris acolo îți rămâne întipărit în minte mai ușor. Cel puțin, în ceea ce ne privește pe mine și copii, metoda funcționează de minune.
Am avut de-a lungul timpului, pe avizierele de pe lângă birourile lor, tot soiul de materiale fie că în ele se făcea vorbire despre părți de propoziție ori vorbire, tabla înmulțirii ori formulele pentru aritmetica din ciclul gimnazial.
A venit rândul verbului și am stat mult să mă gândesc cum să-l fac. O brâncă a venit și de la imaginea pe care cei de la Teachers pay teachers au afișat-o, unde am văzut așa o abordare. Mă rog, ideea, pentru că eu am venit și am adaptat-o nevoilor noastre. Gramatica limbii engleze nu este atât de stufoasă, deci pentru ei e mai ușor. 🙂

Materialele necesare confecționării acestei planșe sunt:

o colaă de carton cu dimensiunea de 70X50 centimetri
carton colorat (eu am folosit numai pentru plicuri și întăritură la spatele etichetelor și florilor)
foi colorate A4 în cât mai multe culori
foaie cartonată cu modele (pentru plicul de la Provocările gramaticale)
bandă de mătase
bandă de bumbac cu diferite modele
bandă dublu adezivă
foarfece normal și zimțat

Primul lucru pe care l-am făcut a fost să confecționez tiparele pentru ceea ce aveam să pun pe coala de carton. Atașez fișierul în care găsiți aceste tipare, pe care le puteți printa și folosi. Mărimea aleasă de mine pentru dimensiunea florilor a fost de A4 210X297, adică secțiunea de la printare în care pe pagină se pot încadra doar două imagini – central. Pentru floarea mare, dimensiunea a fost aceea a unei foi A4, aici trebuind să intre atât de multe timpuri.

timpurile-verbului-flori – tipare gratuite

plansa-verb-free-pattern

După ce am tipărit toate florile dar și toate cartolinele, le-am decupat și montat pe niște cartoane mai groase. La cele pe care a trebuit să atașez panglica am pus fund dublu, adică am prins panglica între două cartoane pentru a nu se vedea.

dscn8178
Voi puteți aduce îmbunătățiri și modifica după cum doriți. Dar noi, acum, pentru acest model am optat, după îndelungi frământări.
Pe coala de carton am fixat cu bandă dublu adezivă panglica de bumbac.                       20170126_190334

Apoi am adăugat toate florile și toate cartolinele pregătite anterior. Veți observa că sunt și trei plicuri pe acestă planșă. În unul se odihnește o analiză gramaticală a verbelor, completă și complexă. E vorba de plicul albastru pe care dealtfel și scrie. Pe cel verde se vor adăuga noțiunile ce vor urma a fi învățate.                                     dscn8181

 Pe cel cu buline în relief este destinat unui soi de corespondență, atunci când copilul nu înțelege sau are de rezolvat ceva. M-am gândit că e mai provocator ca să nu mai amintesc de frumusețea vizuală.

20170127_123016

La final pe planșa noastră s-au mai adăugat câteva elemente care s-o facă mai prietenoasă și mai atractivă.

20170127_124115

Niciodată să nu vorbeşti incorect; nu numai că insulţi gramatica, dar faci să sufere şi sufletele.
Socrate

Anunțuri